Hondas smidiga och eleganta SH Mode 125 fick en rejäl uppfräschning inför 2021, med ny LED-strålkastare, senaste generationens eSAF-ram, en extremt bränslesnål vätskekyld fyrventils eSP+-motor och däck med extra lågt rullmotstånd. Samtidigt har skotern många praktiska funktioner som ett USB-uttag i handskfacket för smidig mobilladdning, ett stort förvaringsutrymme under sadeln och Hondas bekväma smartnyckelsystem.
SH-serien har varit en storsäljare ända sedan Honda lanserade den första modellen SH50 1984, och SH har till och med blivit ett eget begrepp i skotervärlden och en viktig del av vardagen för tusentals pendlare runtom i Europa.
Under årens lopp har SH-familjen kontinuerligt moderniserats och utökats med nya modeller, samtidigt som tillverkningen har tickat på och nu är uppe i hela 1,2 miljoner exemplar sedan lanseringen. Hemligheten bakom försäljningssuccén är kvicka och bränslesnåla motorer i smidiga chassin med stabila 16-tumshjul.
SH Mode 125 började säljas i Europa sommaren 2014 och sedan dess har den lyckats locka en yngre publik till SH-familjen. Det beror mycket på modellens trendiga design och trygga köregenskaper, plus att den är så otroligt billig i drift.
2021 presenterade Honda en helt ny, modernare SH Mode 125 som var byggd för att uppfylla högt ställda förväntningar hos en växande skara av unga skoteråkare
Den tydligaste uppdateringen på SH Mode 125 2021 var den stilrena LED-strålkastaren, men det fanns även många förbättringar under ytan, som en ny, lättare eSAF-ram (enhanced Smart Architecture Frame) och en starkare och bränslesnålare vätskekyld eSP+-motor (enhanced Smart Power Plus) med fyra ventiler och enkel överliggande kamaxel. Aluminiumfälgarna och däcken med lågt rullmotstånd var också nya.
Dessutom blev skotern mer praktisk, med ett större förvaringsutrymme under sadeln, ett handskfack på innerkåpans vänstra sida med USB-uttag för smidig mobilladdning och Hondas smartnyckelsystem för bekvämare låsning/upplåsning av tändningslås och sadellås.
Till 2024 får SH Mode 125 två nya färgsättningar utöver de klassiska Pearl Jasmine White och Matt Techno Silver som finns kvar från förra året.
DESIGN & UTRUSTNING
- Generöst benutrymme tack vare lågt insteg med bred och plan fotplatta.
- Stilren LED-strålkastare smälter in i styrkåpans design.
- Stort förvaringsutrymme under sadeln och USB-uttag i handskfacket.
- Tändningslås och sadellås kan låsas/låsas upp med smartnyckelsystemet som är standardutrustning.
SH Mode 125 blev både snyggare och mer praktisk 2021, med en modern LED-strålkastare som smälte in snyggt i styrkåpan och en bred och plan fotplatta för bättre benutrymme.
Den behändiga sadelhöjden på 765 mm och övriga specifikationer är oförändrade till 2024. Handskfacket på vänster sida nedanför styret är utrustat med ett USB A-uttag för smidig mobilladdning och det stora förvaringsutrymmet på 18,5 liter under sadeln har praktiska krokar för att spänna fast grejerna som förvaras där.
Smartnyckeln är en annan praktisk funktion som underlättar vardagen genom att man kan låsa och låsa upp tändningslås och sadellås med nyckeln kvar i fickan.
Den lättavlästa instrumentpanelen sitter direkt i blickfånget och har en stor analog hastighetsmätare i mitten med varnings- och indikeringslampor på sidorna. Under hastighetsmätaren finns en digital vägmätare, trippmätare och bränslemätare och knappar för att välja och ställa in information på displayen.
Man parkerar tryggt med centralstödet som går lätt att fälla ner, och även ett sidostöd är standardutrustning för snabb och enkel parkering. Baktill sitter passageraren rymligt och bekvämt med utfällbara fotpinnar och handtag som ingår i den rejäla pakethållaren av aluminium.
MOTOR
- Vätskekyld fyrventils eSP+-motor
- Tomgångsstopp
- Extremt bränslesnål med upp till 50 km/liter
Den vätskekylda eSP+-motorn (enhanced Smart Power Plus) med fyra ventiler och enkel överliggande kamaxel ger 8,7 kW vid 8500 varv/min och 12 Nm vid 5000 varv/min. Cylinderdiameter och slaglängd är 53,5 x 55,5 mm och kompressionen är 11,5:1.
Kraften finns till hands redan från låga varvtal, så man hänger lätt med i hektisk stadstrafik oavsett erfarenhetsnivå, och tack vare den låga bränsleförbrukningen (47,6 km/liter WMTC) kan man köra uppåt 265 km på en full tank som rymmer 5,6 liter.
Hondas eSP+-motor är konstruerad med fokus på minimal friktion, med smarta lösningar som att oljepumpen är inbyggd i vevhuset för att öka verkningsgraden. En kompakt förbränningskammare och PGM-FI-insprutning bidrar till optimal förbränningshastighet och effektiv kylning.
Cylindern är förskjuten för att minska friktionen mellan kolven och loppet så att förbränningskraften överförs lättare till vevaxeln. Cylinderfodret av gjutjärn är tillverkat med en taggig utsida för att loppet ska behålla formen när temperaturen varierar, vilket minskar kolvringens spänning och sänker friktionen.
Utanpå höger vevhushalva sitter en högeffektiv kylare med en liten och lätt fläkt som också bidrar till lägre friktion. Rullmotståndet i kraftöverföringen minimeras genom att tre lågfriktionslager delar på belastningen, och den främre remskivan är utrustad med fenor som sänker luftmotståndet, medan den bakre remskivan är utformad för att minska trycket på drivremmen så att kraftöverföringen går lättare.
Generator och startmotor är kombinerade i en enda komponent som sitter direkt på vevaxeländen, vilket både sparar plats och minskar motorljudet.
Tomgångsstopp stänger av motorn automatiskt efter tre sekunder på tomgång när skotern står stilla och föraren bromsar. Sedan startar motorn igen direkt när föraren vrider på gashandtaget. Systemet fungerar smidigt tack vare den kombinerade generatorn/startmotorn och en returfunktion som återför vevaxeln till läget före insugning, plus en dekompressionsmekanism som gör motorn lättare att dra runt. Dessutom känner systemet av batteriets laddningsnivå och stänger av tomgångsstopp för att undvika urladdning.
CHASSI
- Lätt eSAF-ram
- Däck med lågt rullmotstånd ger lägre bränsleförbrukning
Stommen i SH Mode 125 är en lätt men robust eSAF-ram (enhanced Smart Architecture Frame) av pressad stålplåt som gör skotern smidig, stabil och bekväm att köra.
Styrvinkeln är 27°, försprånget 69,5 mm och hjulbasen 1305 mm. De utvändiga måtten är kompakta med 1950 mm på längden, 670 mm på bredden och 1100 mm på höjden, samtidigt som markfrigången är 150 mm. Det behändiga formatet och en låg tjänstevikt på 118 kg gör skotern supersmidig i stadstrafik.
Fjädringen sköts av en teleskopgaffel med 89 mm fjädringsväg framtill och baktill sitter en stötdämpare med 75 mm fjädringsväg och justerbar förspänning i fem steg. På de lätta aluminiumfälgarna sitter däck med lågt rullmotstånd för att sänka bränsleförbrukningen ännu mer, och dimensionen är 80/90-16 fram och 100/90-14 bak.
Frambromsen består av en 220 mm hydraulisk skivbroms som är ihopkopplad med en 130 mm trumbroms baktill via ett kombibromssystem för jämn och stabil bromskraft i alla lägen.