Hondas charmiga retrohoj i miniformat är utrustad med en luftkyld 124-kubikare, fem växlar, stålram, inverterad framgaffel, 12-tumshjul och IMU-styrd ABS. Elektroniken är modern med LED-lampor runtom och digital instrumentskärm.
Hojens retrodesign flörtar med den klassiska Monkey från slutet av 60-talet, och årsmodell 2023 kommer att säljas i den nya färgen Pearl Shining Black och de uppdaterade Banana Yellow och Pearl Nebula Red, som alla har ram, framgaffel, svingarm och stötdämparfjädrar i matchande färg samt skotskrutig sadel.
Honda Monkey är nog mest känd som en liten och charmig 70-talsikon, men den dök faktiskt upp redan 1961. Från början togs modellen fram som en knattehoj på 49 kubik för nöjesparken Tama Tech i Tokyo. Den blev så populär att Honda utvecklade en gatversion som började exporteras till Nordamerika och Europa 1963. Modellen hade en karakteristisk kromad tank, hopfällbart styre och 5-tumshjul utan fjädring.
Det som gjorde maskinen så populär var den gulliga designen, det minimala formatet, den låga vikten och massor av smidig körglädje i stadstrafik. 1969 växte hjulen till 8 tum och 1970 blev modellen ännu populärare, tack vare den löstagbara framgaffeln som gjorde att maskinen fick plats i bagageutrymmet på småbilar.
1978 började Monkeys riktiga glansdagar när designen uppdaterades med en droppformad bränsletank, samtidigt som modellen blev enormt populär bland husbilsägare som ville ha ett smidigt fordon att ta sig fram med när de hade parkerat husbilen. Det var under den här perioden som Monkey fick sina miljontals anhängare. Den 3-växlade växellådan med centrifugalkoppling gjorde maskinen mer lättkörd än en vanlig motorcykel, och på så sätt fick tusentals förare sin första mc-upplevelse på just en Honda Monkey.
Modellen var så kul och lättkörd att den antagligen har betytt mer än någon annan maskin för att sälja in begreppet motorcyklar hos den breda allmänheten. Monkey har verkligen en tidstypisk design med sina bulliga däck, aphängarstyre i miniatyr, den lilla bränsletanken och den stora sköna sadeln, men samtidigt är både stilen och populariteten tidlösa.
2018 återuppstod den legendariska Monkey i modern tappning. Den nya utgåvans design var inspirerad av originalet, men den var byggd för att vara en kul och praktisk 125-kubikare för dagens mc-marknad. 2022 uppdaterades Monkeys motor och fjädring, växellådan fick en till växel och flera detaljer förbättrades för att hojen skulle bli ännu mer körglad och användbar i vardagen.
MODELLÖVERSIKT
Den luftkylda tvåventilsmotorn med 6,9 kW och 11 Nm från syskonmodellen MSX Grom är en driftsäker och lättkörd maskin med fem växlar för bättre komfort i högre hastigheter och på längre sträckor. Stålramen med inverterad framgaffel och dubbla bakre stötdämpare rullar lätt på smidiga 12-tumshjul som bromsas med IMU-styrd ABS.
Designmässigt känner man igen Monkey på klassiska detaljer som det höga styret, den lilla ovala bränsletanken, den tjocka sadeln och det uppdragna avgassystemet. Årsmodell 2024 är en hyllning till 1967 års Monkey som hade tidstypisk skotskrutig sadel och var den första versionen som såldes i Japan.
MOTOR
- Luftkyld 124-kubikare med 6,9 kW och 11 Nm
- Fem växlar för avslappnad körning i högre hastigheter
- EURO5-godkänd
Monkeys 124-kubikare är byggd för att vara kul och lättkörd. Den har enkel överliggande kamaxel, 50 mm cylinderdiameter, 63,1 mm slaglängd och 10,0:1 i kompression. Motorn levererar 6,9 kW vid 6750 varv/min och 11 Nm vid 5500 varv/min.
En regleringsplatta styr insugsluftens väg till en insugskanal som är utformad för optimalt luftflöde. Luftburkens form bidrar också till det effektiva luftflödet som i sin tur gör motorn vridstark och lätthanterlig. Motorn är EURO5-godkänd med en kompakt katalysator i avgassystemet, vars längd är optimerad i förhållande till insugssidan, samtidigt som ljuddämparen med en kammare ger ifrån sig ett härligt avgasljud.
Den femväxlade växellådan är anpassad för bekväm körning i högre hastigheter och på längre sträckor, med en toppfart på 91 km/h. Kopplingen manövreras manuellt som på stora hojar, men tack vare de små 12-tumshjulen, det behändiga formatet och den fina balansen är Monkey mycket smidigare än fullvuxna modeller i tät och långsam stadstrafik.
Bränsleförbrukningen är bara 0,15 liter per mil (WMTC) tack vare lågfriktionsteknik som förskjuten cylinder och rullvipparmar. Dessutom bidrar den elektroniska bränsleinsprutningen till effektiv förbränning.
CHASSI & STYLING
- Stålram, inverterad framgaffel och 12-tumshjul
- Dubbla bakre stötdämpare med två fjäderhårdheter
- Låg sadelhöjd på 775 mm
Monkeys överliggande öppna stålram är optimerad med bästa balans mellan styvhet och följsamhet för att passa de flesta körförhållanden. Hela hojen har en rund och mjuk design ända från framskärmen till svingarmen med en matchande oval profil.
Hjulbasen är 1145 mm, styrvinkeln 25°, försprånget 82 mm och svängradien bara 1,9 m. Våtvikten är 104 kg och sadelhöjden 775 mm. Föraren sitter bekvämt på den tjocka sadeln som är tillverkad av extra tätt skumgummi.
Den inverterade framgaffeln har en snygg Alumite-beläggning och 100 mm fjädringsväg. Baktill sitter dubbla stötdämpare med 102 mm fjädringsväg, färgmatchande fjädrar med två hårdheter och fin komfort över ojämnheter, där markfrigången på 175 mm kommer till nytta.
Bromsarna består av en 220 mm skiva fram och en 190 mm skiva bak tillsammans med IMU-styrd ABS (tröghetsmätare). 12-tumsdäcken är tjocka och grovmönstrade med dimensionen 120/80-12 65J fram och 130/80-12 69J bak.
Mycket av den klassiska Monkey-designen finns kvar på den moderna versionen, som aphängarstyre i miniatyr, kromade skärmar, uppdraget avgassystem med perforerat värmeskydd, bulliga däck, tjock sadel och en oval liten bränsletank. Syftet med formgivningen är att flörta med dem som fick uppleva gamla Monkey, och samtidigt locka en mycket yngre generation.
Äldre hojåkare minns säkert modellen från 70-talet och vissa kanske började sin hojkarriär på en Monkey, medan yngre förare som gillar retro får både nostalgin och en unik maskin som sticker ut från mängden. En sak är iallafall säker: Monkey är en glädjespridare som lockar fram leenden på både föraren och folk som ser den på gatan.
Det finns en snygg och praktisk pakethållare av kromade stålrör med 3 kg maxvikt som tillbehör. Bränsletanken rymmer 5,6 liter och på sidorna sitter ett stilrent emblem med den klassiska Honda-vingen.
Monkey 2024 säljs i följande färger:
Banana Yellow med gul ram, svingarm och stötdämparfjädrar, sadel med svart/vitt rutmönster och vita tanksidor
Pearl Nebula Red med röd ram, svingarm och stötdämparfjädrar, sadel med svart/vitt/rött rutmönster och silvriga tanksidor
Pearl Shining Black med svart ram, svingarm och stötdämparfjädrar, sadel med svart/vitt rutmönster och vita tanksidor
Elektronik
- Rund digital instrumentskärm och LED-lampor runtom
- Tändningsnyckel med kvitteringsfunktion
- IMU-styrd ABS
Bakom all retrodesign döljer sig modern teknik, som en digital instrumentskärm med hastighetsmätare (som blinkar lekfullt när tändningen slås på), vägmätare med dubbla trippmätare och bränslemätare med staplar. All belysning består av LED-lampor.
Tändningsnyckeln är dekorerad med den klassiska Honda-vingen och har en kvitteringsfunktion som gör att lamporna blinkar när man trycker på en knapp, så att hojen blir lättare att hitta på en full parkering. Dessutom är ABS-systemet utrustat med en tröghetsmätare (IMU) som minskar bakhjulslyft vid hård inbromsning