Hondas ikoniska modellnamn Transalp lever vidare i äventyrshojen XL750 Transalp, en modern tolkning av det legendariska originalet, som är lika redo för en sväng på stan som en resa runt jorden och riktar sig till en ny generation av hojåkare med äventyrslust. Inför 2025 är fronten omdesignad med dubbla LED-strålkastare av projektortyp och det nya kåpglaset är tillverkat av den biobaserade plasten Durabio™. Parallelltwinnen med åtta ventiler levererar 67,5 kW och 75 Nm och är utrustad med avancerad teknik som elektronisk gasreglering, fyra förinställda körlägen och ett ställbart, antispinn med fem nivåer och inbyggd Wheelie Control samt tre nivåer för motoreffekt och motorbroms.
Fjädringskomponenterna kommer från Showa, med en 43 mm inverterad SFF-CA™-gaffel fram och enkeldämpare med Pro-Link bak, båda med optimerade inställningar inför 2025. Dubbla tvåkolvsok står för effektiv bromskraft framtill och fälgarna har den offroadvänliga storleken 21 tum fram/18 tum bak med slangar i däcken. En ny 5-tums TFT-färgskärm styrs smidigt med en fyrvägsknapp på styret och ansluts enkelt till mobilen via appen Honda RoadSync. Självavstängande blinkers och nödbromsvarning ingår också i den generösa standardutrustningen. Det finns även en A2-version med 35 kW.
Den första Transalpen med en V-twin på 583 kubik som lanserades redan 1986 har uppnått kultstatus vid det här laget och många exemplar rullar fortfarande på europeiska vägar, mycket tack vare hojens gedigna byggkvalitet.
Originalet var en mångsidig och bekväm allroundmaskin med lång fjädringsväg för lättare offroadkörning. Årsmodell 2000 fick en större motor på 647 kubik och den sista versionen som kom 2008 hade en 680-kubikare med insprutning och en tjänstevikt på 214 kg.
Hondas tanke med XL750 Transalp som släpptes inför 2023 var att fylla ett glapp i modellutbudet med en mellanklassare som lockar äventyrshungriga hojåkare. Självklart är nytolkningen inspirerad av det klassiska originalet, med samma fina mångsidighet för både touring, glida på stan eller sladda på favoritgrusvägen.
Samtidigt handlar det givetvis om en modern maskin med den höga nivå av prestanda, design och utrustning som dagens hojåkare kräver.