Skotern är byggd för att vara praktisk i vardagen med mycket förvaringsutrymme och ett USB-uttag för smidig mobilladdning. Fjädringen är anpassad för maximal komfort, 16-tumshjul bidrar till stabila köregenskaper och kåpdesignen är elegant i sin enkelhet. Elektroniken är modern med LED-lampor runtom och digital instrumentskärm.
Honda har sålt över en miljon SH-skotrar och originalet SH50 dök upp redan 1984. Fyrtaktaren Honda SH150i kom ut på den europeiska marknaden 2001. Ända sedan dess har den varit ett snyggt, roligt och praktiskt transportmedel som har blivit en favorit i många europeiska storstäder.
Den första versionen startade framgångssagan med en pigg motor som fixade både stadstrafik och motorväg, i kombination med kvicka men stabila köregenskaper tack vare stora 16-tumsfälgar, plus en lyxig design.
Bränsleinsprutning kom 2005 och under de senaste 19 åren har SH150i och syskonmodellen SH125i blivit symboler för det ultimata stadsfordonet med en perfekt balans mellan stil, driftsäkerhet, ekonomi och användbarhet.
Genom åren har Honda hela tiden utvecklat modellen för att tillgodose ägarnas behov och förväntningar och fortsätta ge dem en ännu bättre version av deras SH-skoter. 2013 fick modellen Hondas lågfriktionsmotor eSP (enhanced Smart Power) och tomgångsstopp, vilket blev ett uppsving för både effekt och bränsleförbrukning. 2017 fräschades designen upp och andra nyheter var LED-lampor fram och bak och smartnyckel.
2020 lanserades den nya SH150i som tillverkas i Hondas Atessa-fabrik i Italien och som omedelbart blev en storsäljare tack vare att italiensk lagstiftning förbjuder 125-kubikare på motorvägar. Skotern var minst lika ekonomisk att äga och köra som sina föregångare, samtidigt som den var snabbare, snyggare och bekvämare.