Hondas sportiga GT-skoter i mellanklassen finslipades med ny design inför 2023. I standardutrustningen ingår eSP+-motor, antispinn, elmanövrerat kåpglas, USB C-uttag, förvaringsutrymme för två integralhjälmar, LED-lampor runtom och smartnyckel.
Forza är en modern klassiker i Hondas modellutbud som började sitt liv som lyxig mellanklasskoter år 2000 och satte en hög standard direkt, med mycket körglädje, stort förvaringsutrymme och innovativa kombibromsar. Modellen blev snabbt populär i hela Europa, mycket tack vare att den var så mångsidig och användbar i vardagen. Sedan Forza 125 lanserades 2015 har Honda sålt över 200 000 Forza-skotrar i Europa om man räknar in hela Forza-familjen med 125, 350 och toppmodellen 750.
Honda har kontinuerligt utvecklat mellanmodellen under årens lopp för att försöka överträffa kundernas förväntningar med varje ny version, men den har hela tiden varit en sportig skoter med GT-känsla. Forza 350 tillverkas av Honda Italiens fabrik i Atessa på den italienska östkusten. Redan 2004 kom Hondas elektroniskt styrda CVT-växellåda S MATIC, bättre stöldskydd med smartnyckel, effektiv bränsleinsprutning och plats för två integralhjälmar under sadeln. 2005 fick modellen ABS och 2008 blev den lyxigare med ljudanläggning och högtalare, samtidigt som S MATIC uppdaterades och ABS kompletterades med kombibromsar.
2016 återvände Forza 300 med en rymligare konstruktion och utmärkt komfort för både förare och passagerare även i motorvägsfart. 2018 kom en helt ny version av Forza 300 som följde i den enormt populära 125-kubikarens hjulspår och var lättare, mindre, snyggare och sportigare, utan att förlora den typiska GT-känslan. 2020 såldes även en begränsad upplaga i grått/svart med matchande smartnyckelansluten toppbox.
2021 tog modellen ännu ett steg i utvecklingen och blev Forza 350, som var snabbare och ännu mer praktisk med nya funktioner som Bluetooth-anslutning.
Årsmodell 2023 uppdaterades med en omdesignad frontkåpa med nya dubbla LED-strålkastare och inspiration från skoterfamiljens toppmodell Forza 750.
De praktiska funktionerna finns fortfarande kvar, som det elmanövrerade kåpglaset som kan justeras 180 mm på höjden för att maximera sikt eller vindskydd. Det sitter ett USB C-uttag i handskfacket för smidig mobilladdning, smartnyckeln gör skotervardagen enklare och bekvämare och förvaringsutrymmet under sadeln rymmer två integralhjälmar.
Det stabila chassit och den vätskekylda 330-kubikaren med fyra ventiler och antispinn är oförändrade. Motorn levererar 21,5 kW och 31,5 Nm och är stark genom hela varvtalsregistret, med kvick acceleration och en toppfart på 137 km/h.
- Frontkåpa och strålkastare med design från Forza 750
- Analog/digital instrumentpanel
- Elmanövrerat kåpglas med 180 mm höjdjustering
- Plats för två integralhjälmar under sadeln och USB C-uttag i handskfacket
- Praktiskt smartnyckelsystem och smartnyckelansluten 45-liters toppbox (tillbehör)
- Nödbromsvarning varnar trafikanter bakom vid plötslig inbromsning
Frontkåpans design är inspirerad av Forza-familjens toppmodell Forza 750 för att skapa en lyxigare och sportigare framända med lägre luftmotstånd. Strålkastarna är också inspirerade av Forza 750 och bidrar till det typiska Forza-utseendet framtill med stilrena linjer och hög kvalitetskänsla.
Sadelhöjden för den skönt skålade förarsadeln är behändiga 780 mm och passageraren har gott om plats baktill. All belysning består av skarpa, energisnåla och hållbara LED-lampor. Det finns plats för två integralhjälmar under sadeln och utrymmet kan även delas upp. Handskfacket på frontkåpans vänstra sida är låsbart och insidan kan anpassas efter vad som förvaras, t.ex. en mobil eller vattenflaska. Det sitter även ett USB-uttag i handskfacket.
Smartnyckeln är en bekväm funktion som fjärrstyr tändningslåset, förvaringsutrymmets lås och 45-liters toppboxens lås (tillbehör). När föraren sitter på skotern med smartnyckeln i fickan är toppboxen upplåst och när föraren går iväg från skotern låser sig boxen automatiskt. Det går också att låsa genom att trycka på smartnyckelns knapp. Låsets manövermekanism är inbyggd i skoterns bakparti för att inte stjäla utrymme inuti toppboxen.
Främre och bakre blinkers är utrustade med en funktion för nödbromsvarning med automatisk avstängning. När ABS-modulatorn känner av plötslig inbromsning blinkar bakre blinkers snabbt för att varna trafikanter bakom.
Instrumentpanelen har hastighetsmätare och varvräknare på två runda analoga mätartavlor med en digital skärm med tre visningslägen i mitten: 1) vägmätare, räckvidd och aktuell bränsleförbrukning, 2) trippmätare, genomsnittlig bränsleförbrukning och tidtagning och 3) lufttemperatur och batterispänning.