CBR650R tar ännu ett steg på sin sportiga designresa och uppdateras med aggressivare former från strålkastare till bakljus. Den nya 5-tums TFT-skärmen styrs smidigare med en ny knapp på styret. Motorn levererar fortfarande 70 kW och 63 Nm i fulleffektsversion, samtidigt som det finns en A2-modell. CBR650R är en av de första Honda-hojarna med den helt nya automatkopplingen Honda E-Clutch där man kan växla med bara växelpedalen. Chassit bygger på kvalitetskomponenter som en Showa SFF-BP-gaffel, dubbla radialmonterade fyrkolvsok fram och greppiga däck med dimensionen 120/70-ZR17 fram och 180/55-ZR17 bak.
CBR650F med helkåpa lanserades 2014 som en syskonmodell till den nakna CB650F. Det var en pigg fyrcylindrig maskin i mellanklassen som höll till i den sportiga änden av sporttouringskalan. Fem år senare ersattes CBR650F av den nya CBR650R som hade mer fokus på de sportiga egenskaperna och var en ganska ovanlig maskin, alltså en fyrcylindrig sporthoj med körglädje och fartkänsla på supersportnivå, som samtidigt var tillräckligt praktisk och ekonomisk för att funka både för vardagspendling och snabba helgutflykter på kurviga favoritvägar.
Den nya modellen gjorde succé direkt och 2021 sålde den till och med bäst av alla sporthojar i Europa. Samma år uppdaterades framgaffeln och ett gäng praktiska detaljer.
2024 var ett viktigt år för CBR650R eftersom den tillsammans med syskonmodellen CB650R gick till historien som de första Honda-motorcyklarna med den nya tekniken Honda E-Clutch, som gör hojåkningen ännu roligare och bekvämare oavsett om man är nybörjare eller expert.

2024 fräschade Honda upp sin sportiga och mångsidiga CBR650R med nya strålkastare, ny helkåpa, nya sadlar, ny bakända och nytt bakljus.
Den nya 5-tums TFT-färgskärmen är tydlig i starkt ljus. Med hjälp av en ny, mer lätthanterlig och bakgrundsbelyst knapp vid vänster styrhandtag kan föraren enkelt följa vägbeskrivningar och använda andra mobilfunktioner på skärmen.
Motorn är samma kvicka och körglada pjäs som levererar 70 kW och 63 Nm med en härlig, varvvillig radfyrakaraktär som länge varit ett signum för Honda. Modellen finns också som A2-version med 35 kW.
Dessutom går CBR650R att få med den sprillans nya funktionen Honda E-Clutch som gör att man kan växla upp och ner utan att använda kopplingshandtaget.
Chassit har samma fina köregenskaper som förut med massor av körglädje både på slingriga landsvägar och i stan. Stommen i bygget är en robust diamantformad stålram och fjädringen hanteras av en inverterad 41 mm Showa SFF-BP-gaffel och en Showa-bakdämpare. Ekipaget hejdas effektivt med två radialmonterade fyrkolvsok och 310 mm flytande skivor fram, och på de gjutna aluminiumfälgarna sitter däck med dimensionen 120/70-ZR17 fram och 180/55-ZR17 bak.