Hondas A2-godkända, tuffa och kompakta customhoj med 500-kubiks parallelltwin. Hojen är standardutrustad med assisterande slirkoppling, LED-lampor runtom och växelindikator. Specialversionen Rebel + har ett stilrent, fabriksmonterat tillbehörspaket med strålkastarkåpa, gaffelbensskydd och damasker i svart och rutmönstrad sadel.
För många hojåkare i 20-årsåldern som tillhör den digitala generationen är motorcyklar mer än bara fordon. De vill ha en hoj som står för en livsstil och en attityd, och som ger uttryck för deras identitet. Dessa förare har andra förväntningar än de flesta andra motorcyklister och det märks på vilka hojar de gillar. Motorcyklarna måste passa deras livsstil och måste även kunna göras mer personliga. Precis en sådan hoj är CMX500 Rebel +, som bygger både på tradition och nya spännande idéer.
Designen är klassisk och tidlös, samtidigt som den har en egen och modern stil som gjorde modellen populär direkt när den lanserades 2017. Populariteten har hållit i sig sedan dess och under de senaste två åren har modellen varit den mest sålda customhojen i Europa. Dessutom är många av Rebel-ägarna tjejer.
Till 2020 blev Rebel mer bekväm och praktisk tack vare ny sadel, nya fjädringsinställningar och växelindikator. Den fick även LED-lampor runtom med ny strålkastare, nytt bakljus och LED-blinkers. Samtidigt uppdaterades avgassystemet med en ny avgasgivare för att uppfylla utsläppskraven EURO5.
Rebel är behändig och lättkörd och kan ses som ett oskrivet blad som är redo att anpassas efter ägarens önskemål. Mekaniskt sett är hojen oförändrad till 2024 och kommer till Sverige i Rebel S som Svart Pearl
Utvecklingen av Rebel började i USA med målsättningen att sätta fart på fantasin hos en yngre generation av hojåkare, och erbjuda ett nytt och spännande alternativ till vanliga glidarhojar. A2-godkända Rebel drivs av en parallelltwin på 471 kubik med starkt bottenvrid och en effekt som levereras gradvis och jämnt. Tack vare att modellen är smal och har låg sadelhöjd är den lätt att hantera i låg fart. Körställningen är avslappnad och neutral med lätt utsträckta armar och fotpinnarna något framflyttade.
Rebels stålrörsram med moderna linjer syns tydligt i det avskalade chassit med bobberstil och feta däck. Det mesta på Rebel är svartlackerat och passagerarsadeln är lätt att ta bort och sätta tillbaka med två skruvar.
Utrustning och design
- Låg och avskalad bobberstil.
- Negativ LCD-skärm med vit bakgrundsbelysning och växelindikator.
- Passagerarsadel och fotpinnar kan lätt tas bort.
- Finns med fabriksmonterade tillbehör.
Konstruktörerna hade två nyckelord att hålla sig till när de satte sig vid ritbordet och började skissa på Rebel: ENKEL och RÅ. Det är dock en konst i sig att göra mycket av lite och att få till en minimalistisk design där alla detaljer är viktiga.
Rebel rullar på feta däck och har en låg och clean bobberprofil som kompletteras med en brant sluttande tank på 11,2 liter och ett grovt styre. Det gör att föraren sitter stadigt nere i hojen. Modellen utstrålar en egen personlighet från alla vinklar.
Den svarta färgen dominerar på Rebel och det framhäver både formerna och delar med a-ndra färger. All belysning består av LED-lampor och den runda strålkastaren har ett kompakt lyktglas med 175 mm diameter och en gjuten aluminiumsarg runtom. Det ovala och extremt tunna bakljuset med skyltbelysning matchar Rebels låga stuk. På sidorna sitter små runda LED-blinkers med 55 mm diameter och i främre blinkers finns även parkeringsljus.
Den kompakta hastighetsmätaren på 100 mm har en negativ LCD-skärm med vit bakgrundsbelysning som är både snygg och effektiv, med växelindikator och bränsleförbrukningsmätare. Tändningslåset sitter på vänster sida under bränsletanken.
Passagerarens sadel och fotpinnar är lätta att ta bort och bland tillbehören finns pakethållare, ryggstöd, tankpads, mätarkåpa och sidoväskor i nylon utöver skinnväskorna.
Såecialversionen Rebel+ version finns i färgen Svart Pearl och då med följande fabriksmonterade tillbehör: strålkastarkåpa med rökfärgat kåpglas, gaffelbensskydd och damasker med retrostil och en specialsadel med rutmönster.