Skip to main content

Honda finslipar sin mäktiga CBR1000RR-R Fireblade och kompletterar den imponerande toppeffekten med ännu starkare acceleration i mellanregistret. Topplock, kompression, ventiltider och ventilfjädrar är omarbetade, vevaxel och vevstakar är lättare och växellådan har genomgående lägre utväxlingar. Ny elektronisk gasreglering med två spjällmotorer ger exaktare kontroll och känsla på lägre varvtal och mer motorbroms om man vill ha det. Den diamantformade aluminiumramen är lite flexiblare för högre precision i styrningen och bättre grepp.Bland övriga påkostade komponenter finns en bastant men lätt svingarm från MotoGP-replican RC213V-S, en 6-axlad tröghetsmätare, elektronisk styrdämpare med 3 nivåer, Showa 43 mm Big Piston-gaffel, Showa BFRC-L-dämpare och Nissin radialmonterade fyrkolvsok fram. Nya kåpvingar skapar lika mycket downforce men med 10 % mindre girmoment i kurvor.

Även körställningen är finjusterad för att föraren ska få ännu bättre kontroll. På den tydliga TFT-färgskärmen väljer man enkelt körläge och ställer in motoreffekt, motorbroms, antispinn, Wheelie Control, startläge och kurvtagnings-ABS med nytt racingläge. Alla inställningar är uppdaterade så att de matchar den nya effektkurvan och utväxlingen. Nödbromsvarning förbättrar trafiksäkerheten och smartnyckeln gör hojvardagen bekvämare.

Sedan Fireblade lanserades 1992 har modellen utvecklats till en mäktig tusenkubikare bland supersporthojar. Under alla år har den varit populär att bygga om till racehoj, både för vanlig banracing över hela världen och för landsvägslopp som Isle of Man TT.

Men tiden går och konkurrensen utvecklas, så till 2020 vände Honda blad i historien om CBR1000RR Fireblade och började på ett nytt kapitel för modellen. Honda och HRC tog tillsammans fram de två helt nya maskinerna CBR1000RR-R Fireblade och CBR1000RR-R Fireblade SP* som skulle föra vidare det legendariska modellnamnet.

Mycket av motor- och chassitekniken kom från Hondas vägreggade MotoGP-replica RC213V-S och aerodynamiken var hämtad från självaste MotoGP-racern RC213V. Den nya Fireblade byggdes från grunden med fullt fokus på bankörning och det gällde allt från motor och köregenskaper till luftmotstånd.

2022 fyllde Fireblade 30 år och det firades med ett gäng uppdateringar som förbättrade accelerationen: både insugsportar, luftburk, insugsrör och avgassystem fick sig en översyn som gav mer kraft i mellanregistret. Dessutom växte bakdrevet från 40 kuggar till 43 och quickshiftern uppgraderades. Även antispinn finjusterades för exaktare hantering av bakhjulsgreppet och bättre känsla i gashandtaget.

Inför 2024 fortsätter Fireblades utvecklingskurva uppåt, med flera uppdateringar av motor och växellåda som fyller på med ännu mer pulver i mellanregistret, tillsammans med bättre gasrespons och små anpassningar av körställningen för att göra hojen vassare på bana och samtidigt finputsa körupplevelsen på landsväg.