CB750 HORNET 2024

Hondas moderna klassiker Hornet gör efterlängtad comeback!

Den pånyttfödda streetfightern levererar klassledande vikt-/effektförhållande med 67,5 kW, 75 Nm och 190 kg. Motorn är en sprillans ny 8-ventils parallelltwin med massor av kraft i mellanregistret och ordentligt klipp på topp. Ramen är också en helt ny konstruktion med fokus på låg vikt och smidiga köregenskaper. Självklart har maskinen modern teknik som elektronisk gasreglering, tre körlägen, antispinn med tre nivåer och inbyggd Wheelie Control, plus tre nivåer av motorbroms och motoreffekt. Fjädringskomponenterna kommer från Showa med en 41 mm inverterad SFF-BPTM-gaffel fram och enkeldämpare med Pro-Link bak. Den effektiva frambromsen har dubbla radialmonterade fyrkolvsok med rejält bett. Instrumenteringen består av en lättavläst 5-tums färgskärm med Hondas röststyrning för smarttelefon och bland övrig elektronik finns LED-lampor runtom, självavstängande blinkers och nödbromsvarning.

Den nya Hornet-motorn är fullpackad med avancerad Honda-teknik, trots det lilla formatet. Viktiga siffror: 755-kubiks parallelltwin med 67,5 kW och 75 Nm. Med 190 kg våtvikt har hojen ett klassledande vikt-/effektförhållande på 0,36 kW/kg eller 2,81 kg/kW.

Det kompakta Unicam-topplocket med teknik från CRF-crossarna har 8 ventiler, nedåtgående insugskanaler och luftintag med Vortex Air Flow för optimal förbränning. Motorn har en härlig pulserande känsla tack vare en 270 graders vevaxel. Balansaxeln drivs direkt av primärdrevet och den 6-växlade växellådan manövreras via en assisterande slirkoppling. Bland de moderna förarhjälpmedlen finns elektronisk gasreglering med tre standardkörlägen och ett ställbart, antispinn med tre nivåer och inbyggd Wheelie Control, plus tre nivåer av motorbroms och motoreffekt.

Den nya motorn sitter i en nykonstruerad och extremt lätt stålram med optimerad rörtjocklek och styvhet. Fjädringen består av kvalitetskomponenter från Showa med en 41 mm inverterad SFF-BPTM-gaffel fram och enkeldämpare med Pro-Link bak. Nedtill på gaffelbenen sitter två effektiva radialmonterade fyrkolvsok och för väggreppet står ett 120-framdäck och ett 160-bakdäck.

Instrumentpanelen har en lättavläst 5-tums färgskärm med all nödvändig information, alla systeminställningar och Hondas röststyrningsfunktion för Android och iPhone. All belysning är LED-lampor och blinkers är självavstängande med nödbromsvarning.

MOTOR

  • Helt ny 755-kubiks parallelltwin med 8 ventiler och Unicam
  • Max effekt 67,5 kW vid 9500 varv/min
  • Max vridmoment 75 Nm vid 7250 varv/min
  • Härlig motorkaraktär med 270 graders vevaxel och ojämn tändföljd
  • Patenterade Vortex Air Flow luftintag för optimalt luftflöde
  • Assisterande slirkoppling gör kopplingshandtaget lättmanövrerat och förhindrar bakhjulsstuds vid nerväxling
  • Låg bränsleförbrukning (23 km/l och 34 mil på en tank)

Det känns alltid speciellt för Honda att lansera en sprillans ny motor, och att den får sitta i nya Hornet visar hur viktig modellnamnets återkomst är för Honda. Hondas konstruktörer har byggt en helt ny parallelltwin med den prestanda och körglädje som förväntas när det står Hornet på bränsletanken. Motorn är konstruerad för att leverera häftig effekt på topp, men även användbar kraft i låg- och mellanregistret som gör att den passar mindre erfarna förare också.

Parallelltwinnen på 755 kubik med 8 ventiler och Unicam ger 67,5 kW vid 9500 varv/min och 75 Nm vid 7250 varv/min. Cylinderdiameter och slaglängd är 87 x 63,5 mm och kompressionen är 11,0:1. Unicam-topplocket är en lätt och kompakt konstruktion från CRF-crossarna, med en kamaxel som påverkar 35,5 mm insugsventiler och vipparmar för avgasventiler med 29 mm diameter. Insugsventilerna har 9,3 mm lyft och avgasventilerna 8,2 mm.

Gasresponsen är blixtsnabb tack vare att insugsluften fördelas jämnt från luftintag på sidorna genom patenterade Vortex Air Flow-kanaler till luftburken och sedan vidare till nedåtgående insugskanaler och 46 mm spjällhus.

270 graders vevaxel och ojämn tändföljd ger en härlig, pulserande motorgång. För att hålla motorn så kompakt som möjligt driver primärdrevet balansaxeln direkt, utan extra drev. Vattenpumpen sitter gömd i vänster motorkåpa och det behövs ingen vattenkyld oljekylare. Cylinderloppen har samma beläggning med nickel-kiselkarbid som CBR1000RR-R Fireblade och CRF450R.

Den assisterande slirkopplingen gör att kopplingshandtaget går lättare och motverkar att bakhjulet studsar av motorbromsen när man växlar ner plötsligt.

Bränsleförbrukningen är låga 23 km/liter (WMTC), vilket betyder över 34 mils räckvidd på en full tank som rymmer 15,2 liter. Det finns även en A2-version med 35 kW.

Motorelektronik

  • Tre standardkörlägen: RAIN, STANDARD och SPORT
  • Tre nivåer för motoreffekt, motorbroms och antispinn med inbyggd Wheelie Control
  • Ställbart körläge där parametrarnas tre nivåer kan kombineras fritt

Motorn är utrustad med elektronisk gasreglering med tre standardkörlägen som gör att föraren lätt kan ändra motorkaraktär enligt körförhållanden eller önskemål via knappar vid vänster styrhandtag och information på instrumentskärmen.

Det finns tre nivåer för parametrarna motoreffekt, motorbroms och avstängningsbar antispinn med inbyggd Wheelie Control. Standardkörlägena har förinställda kombinationer av varje parameter.

SPORT använder högsta nivån för motoreffekt och lägsta nivåerna för motorbroms och antispinn för maximal prestanda med minimalt ingrepp.

STANDARD använder mellannivån för både motoreffekt, motorbroms och antispinn.

RAIN använder lägsta effektnivån, mellannivå för motorbroms och högsta nivån för antispinn.

I läge USER kan föraren välja mellan tre nivåer för varje parameter och spara inställningarna för framtida användning.

Chassi
Hornets diamantformade stålram väger bara 16,6 kg, jämfört med ramen på CB650R som väger 18,5 kg. Det är en extremt stark stomme som konstruktörerna har tagit fram genom att anpassa styvhetsbalans och rörtjocklek för att köregenskaperna ska kännas kvicka och smidiga och matcha den rappa motorkaraktären.

Styrvinkeln är 25°, försprånget 99 mm, hjulbasen 1420 mm och tjänstevikten 190 kg.

Fjädringen är fokuserad på sportig körning och stabilitet när man bromsar från höga hastigheter, med en Showa 41 mm inverterad SFF-BPTM-gaffel och specialtillverkade styrkronor för Hornet. Gaffeln har 130 mm fjädringsväg och en funktion i varje gaffelben, alltså dämpare med stor kolv i det ena och fjädermekanism i det andra, som ger effektivare reaktion över ojämnheter och bättre fjädringskänsla.

Baktill sitter en enkeldämpare med 150 mm fjädringsväg, Pro-Link och en stålsvingarm. Stötdämparens inställningar är optimerade för att matcha framgaffeln och fjäderförspänningen kan justeras i fem lägen.

Frambromsen består av två 296 mm skivor och Nissin radialmonterade fyrkolvsok med imponerande bett och känsla. Lätta fälgar med Y-formade ekrar bidrar till hojens smidiga köregenskaper. Framfälgen är 3,5 tum bred med däckdimension 120/70-ZR17 och bakfälgen är 4,5 tum med ett 160/60-ZR17-däck.

Design och utrustning

  • Avskalad design med skarpa linjer
  • Upprätt och naturlig körställning
  • Ställbar 5-tums instrumentskärm med uppväxlingsindikator
  • Röststyrning för Android och iPhone
  • Självavstängande blinkers och bakre blinkers med nödbromsvarning

Hondas forsknings- och utvecklingsteam i Rom hämtade inspiration från gamla Hornet-modeller och började jobba fram en modern tolkning med snygga linjer och kompakta proportioner.

Bränsletankens design är ett av Hornets främsta kännetecken och formen ska påminna om en getingvinge. Överallt på hojen finns det sportiga och aggressiva vinklar och linjer, från strålkastarkåpan till den spetsiga och minimala bakändan.

Men nya Hornet har inte bara stilren design, den är även byggd för att vara användbar och bekväm för alla förare. Sadelhöjden är låga 795 mm och körställningen är bekvämt upprätt med lite tillbakaflyttade fotpinnar och ett brett styre som ger föraren naturlig kontroll över hojen.

Instrumentpanelen består av en lättavläst 5-tums färgskärm som kan anpassas med fyra visningslägen för hastighet och varvtal som staplar eller analoga mätare. Skärmen visar även bränslenivå/förbrukning, körläge/motorparametrar, aktuell växel och en ställbar uppväxlingsindikator för varvräknaren. Man väljer och ställer in funktioner på skärmen med knapparna vid vänster styrhandtag.

Skärmen är också utrustad med Hondas röststyrning för smarttelefon som gör att föraren kan hantera samtal, meddelanden, navigering och musik på sin Android-mobil via röstkommandon. För första gången funkar dessutom många av Hondas röststyrningsfunktioner med iPhone. Allt som behövs för att använda röststyrningen är ett headset i hjälmen och appen Honda RoadSync, sedan ansluter man enkelt sin smarttelefon via Bluetooth. Systemet kan även styras med knapparna vid vänster styrhandtag.

För att hålla elsystemet så enkelt och kompakt som möjligt är Hornet utrustad med CAN-buss och en chassistyrenhet. Chassistyrenheten sitter under förarsadeln och hanterar alla styrsignaler från ABS-modulator, instrumentskärm och knappar på styret som inte hanteras av huvudstyrenheten i CAN-bussystemet.

Bakre blinkers är utrustade med en funktion för nödbromsvarning. När föraren kör i 56 km/h eller mer och bromsar med fram- eller bakbromsen så att farten minskar med minst 6,0 m/s2 blinkar bakre blinkers för att varna trafikanter bakom om den snabba inbromsningen. Samma hastighet gäller om ABS aktiveras, men då utlöser funktionen redan när farten minskar med 2,5 m/s2.

Dessutom slås hojens blinkers av automatiskt. Systemet använder inte tidtagning, utan jämför fram- och bakhjulets hastighet och beräknar när blinkersen ska slås av beroende på situationen.