Skip to main content

Hondas smidiga och populära offroadhoj uppdateras med ett nytt färgalternativ och standardmonterade handskydd till 2023. Den starka encylindriga motorn svarar snabbt på gasen och den sexväxlade lådan är utrustad med slirkoppling. Tack vare en robust stålram med optimerad styvhetsbalans, aluminiumsving, lång fjädringsväg, hög markfrigång och 142 kg tjänstevikt är hojen lättkörd både på och utanför asfalten. Den kantiga och aggressiva kåpdesignen kommer direkt från CRF-crossarna och instrumenteringen är modern med en fjäderlätt och tydlig digital skärm.

 

Mångsidiga offroadhojar har funnits i Hondas DNA i många årtionden. Redan i slutet av 1970-talet kom XL250S, som visade att det gick att kombinera fina väg- och offroadegenskaper i samma maskin, och som banade väg för Hondas legendariska XL-serie, där driftsäkra, ekonomiska och lättkörda encylindriga fyrtaktare matchades med kompetenta chassin och gjorde succé över hela världen med sin mångsidighet och körglädje.

För över tio år sedan pågick en diskussion på Hondas forsknings- och utvecklingsavdelning om att ta fram en helt ny offroadhoj som skulle utgå från märkets långa erfarenhet inom både cross/enduro och mer landsvägsvänliga modeller.

Men först var man tvungen att ta reda på vad kunderna ville ha. Åsikterna bland hojåkare brukar ofta gå isär åt båda hållen, vissa vill ha en landsvägsreggad cross med fokus på maximal prestanda, medan andra värdesätter lättkördhet, långa serviceintervaller och komfort. Många vill ha en robust och praktisk hoj med modernt offroadstuk som funkar i vardagen, där den kanske mest körs på asfalt och även används som pendlarhoj. Men när helgen kommer måste man kunna dra ut i skogen och lägga några sköna sladdar på favoritgrusvägen.

Hondas utvecklingsteam jobbade hela tiden utifrån ett globalt perspektiv när de skulle konstruera den nya offroadhojen. Den behövde både en stark och bränslesnål motor och ett chassi som passade många olika körförhållanden, samtidigt som den skulle vara billig att köpa och äga och hålla samma höga Honda-kvalitet som vanligt.

Resultatet blev CRF250L som lanserades i Europa 2012 och sålde stort över hela världen, plus att den gav upphov till en mer äventyrsinriktad RALLY-version*. 2020 växte motorn till 300 kubik och fick slirkoppling, samtidigt som hojen blev 4 kg lättare med förbättrad körställning, smalare sadel och digital instrumentering.

Mekaniskt sett är årsmodell 2023 oförändrad, men den uppdateras med ett nytt färgalternativ och standardmonterade handskydd.

 

Den pigga encylindriga 286-kubikaren levererar 20,1 kW och 26,6 Nm. Ettan till femman har ganska låga utväxlingar för att ge motorn snabb respons och acceleration, medan sexan har högre utväxling för mer avslappnad landsvägskörning. Den assisterande slirkopplingen gör att kopplingshandtaget går lättare och motverkar att bakhjulet studsar av motorbromsen när man växlar ner plötsligt.

Styvheten i ramen, aluminiumsvingen och nedre styrkronan är optimerad för att föraren ska få den rätta känslan och responsen från chassit. Styrningen är både smidig och stabil, och den långa fjädringsvägen bidrar till bekväm komfort och hög markfrigång.

Kåpor och skärmar har samma kantiga och aggressiva design som på CRF-crossarna plus en smal tank och sadel, och instrumenteringen består av en tydlig digital skärm. Körställningen är anpassad så att hojen är extremt lätthanterlig när det behövs som mest, alltså när man kör offroad och i tät stadstrafik.

 

MOTOR

  • Encylindrig 286-kubikare med 20,1 kW och 26,6 Nm
  • Utväxling för både acceleration och avslappnad landsvägskörning
  • Lättmanövrerat kopplingshandtag tack vare assisterande slirkoppling

Den encylindriga vätskekylda motorn med dubbla överliggande kamaxlar levererar 20,1 kW vid 8500 varv/min och 26,6 Nm vid 6500 varv/min. Cylinderdiameter och slaglängd är 76 x 63 mm och kompressionen är 10,7:1.

För att matcha motoreffekten och förbättra accelerationen har ettan till femman ganska låga utväxlingar, medan sexan har högre utväxling för mer avslappnad landsvägskörning. En assisterande slirkoppling gör att kopplingshandtaget går lättare och motverkar att bakhjulet studsar av motorbromsen när man växlar ner plötsligt.

Exakt bränsleinsprutning med Hondas PGM-FI-system och iridiumtändstift ökar förbränningseffektivitet och minskar avgasutsläpp. Motorn är försedd med en förskjuten cylinder som minskar friktionen och kolven är tillverkad med ett särskilt ytmaterial med molybdenbeläggning. Oljepumpen har en invändig avlastningskonstruktion som förhindrar att skum bildas i oljan. Ramlagren består av tvådelade, presspassade metallager och vevlagret har en gjutjärnsbussning. Motorn har även en primär balansaxel som minimerar störande vibrationer.

Kylsystemet är utrustat med en effektiv kylare på 12,7 kW som sitter på hojens vänstra sida bakom ett plastgaller utformat för maximalt luftflöde. En kompakt kylfläkt håller nere temperaturen när fartvinden inte räcker till, som i knixig terräng eller bilköer.

 

CHASSI

  • Smidiga köregenskaper både på och utanför asfalten
  • Lätt ram och svingarm med optimerad styvhetsbalans
  • Lång fjädringsväg fram och bak och hög markfrigång

Hojens smidiga köregenskaper beror mycket på att våtvikten bara är 142 kg. Styvhetsbalansen i den semidubbla vaggramen av stål och den helgjutna aluminiumsvingen är anpassad för bästa möjliga respons och greppkänsla fram och bak. Kedjejusteringsplattan är gjord av strängpressad aluminium. Den nedre styrkronan är också tillverkad av aluminium för att spara vikt nära hojens tyngdpunkt och få styrningen att reagera snabbare.

Styrvinkeln är 27,5°, försprånget 109 mm, hjulbasen 1455 mm och markfrigången 285 mm. Vändradien är 2,3 m.

Den inverterade 43 mm Showa-framgaffeln har 260 mm fjädringsväg och inställningar anpassade för utmärkt kontroll på de flesta underlag. Pro-Link-bakfjädringen har också 260 mm fjädringsväg och Showa-stötdämparen är av enkelrörstyp.

Frambromsen består av en vågformad 256 mm skiva med tvåkolvsok och bak sitter en vågformad 220 mm skiva med enkolvsok, plus att bakbromsens huvudcylinder har inbyggd vätskebehållare precis som på CRF-crossarna för att spara vikt. Tvåkanals ABS ingår i standardutrustningen.

Fälgstorleken 21 tum fram och 18 bak är anpassad för stabila köregenskaper på lösa och ojämna underlag och öppnar upp stora valmöjligheter när det gäller offroaddäck. De fabriksmonterade däcken med dimension 80/100-21 51P fram och 120/80-18 62P bak är relativt grovmönstrade med utmärkt grepp på många olika underlag.

 

DESIGN & UTRUSTNING

  • Smalt chassi med inspiration från CRF-crossarna
  • Nya handskydd
  • Naturlig körställning med utmärkt kontroll
  • Tydlig digital instrumentskärm

Det syns tydligt att kåpdesign och grafik på CRF300L är hämtad från Hondas crosshojar. Både bränsletanken på 7,8 liter och sadeln med 880 mm höjd är smala för att ge föraren maximal rörelsefrihet. Framskärmen matchar de kantiga och aggressiva kåporna på resten av hojen och längst bak sitter en kompakt och diskret skylthållare. En nyhet för 2023 är standardmonterade handskydd som styr undan vind och regn och skyddar händer och broms-/kopplingshandtag vid offroadkörning.

Körställningen är upprätt och naturlig för optimal kontroll, med brett styre och lågt placerade fotpinnar som underlättar växling med crosstövlar.

Sidostödet har en bred, utfällbar fotplatta för att hojen ska stå stadigare på lösa underlag.

Den digitala instrumentskärmen väger bara 70 gram och visar stora svarta siffror (23 mm höga för hastighetsmätaren) som syns tydligt mot en vit bakgrund. Skärmen visar även växelindikator, bränsleförbrukning, genomsnittsfart, tidtagning och varvräknare.