Skip to main content

Honda utökar sin breda laguppställning med en helt ny skotermodell. ADV350 har ärvt den tuffa äventyrsstilen från storebror X-ADV och bygger på ett robust chassi med stålrörsram, 37 mm inverterad framgaffel och dubbla gasstötdämpare baktill. 330-kubikaren levererar pigga 21,5 kW och 31,5 Nm och antispinn ser till att bakdäcket behåller greppet under hård accelereration. Kåpglasets höjd är justerbar, det finns plats för två integralhjälmar under sadeln och i handskfacket sitter ett USB C-uttag. Den digitala instrumentskärmen är utrustad med röststyrning för smarttelefon och smartnyckeln gör skotervardagen enklare och bekvämare.

När Honda lanserade X-ADV 2016 väckte det oväntat stort intresse bland europeiska mc-entusiaster. Maskinen var en nyskapande blandning mellan stor skoter och äventyrshoj, och många menar att modellen är det mest innovativa tillskottet på mc-marknaden under det senaste årtiondet.

Försäljningssiffrorna visar att Hondas vågade satsning har lönat sig: till och med september 2021 är X-ADV den näst mest sålda modellen i äventyrskategorin där konkurrensen är stenhård i dagens läge. Det är med andra ord dags att den innovativa designen sprider sig vidare till mellanklasskotrar också. Designkonceptet för ADV350 2022 kallas ”New Urban Adventure” och modellen är en mix av lyxig och praktisk skoter och robust äventyrshoj, som självklart är inspirerad av storebror X-ADV.

Modellen är sprillans ny och riktar sig till en bred kundkrets (särskilt yngre förare) inom ett av de populäraste skotersegmenten i Europa. ADV350 är byggd för äventyr, både på och utanför asfalten.

ADV350 sticker ut från mängden med sin robusta äventyrsdesign, kantiga ytor och uppdelade färgsättning som förstärker offroadkänslan. Formgivningen kommer mestadels från storebror X-ADV, men det finns även inspiration från offroadhojarna i CRF-serien.

Under den tuffa designen döljer sig praktiska funktioner som ett stort förvaringsutrymme under sadeln med plats för två integralhjälmar, USB C-uttag i handskfacket och smartnyckel. Kåpglasets höjd kan justeras i fyra lägen och instrumentskärmen är utrustad med Hondas röststyrning för smarttelefon.

Körställningen är upprätt för maximal kontroll och chassit, med 37 mm inverterad framgaffel, övre och nedre gaffelkrona av mc-typ, stålrörsram och dubbla gasstötdämpare, är anpassat för kvick styrning, respons och känsla. På de lätta fälgarna (15 tum fram och 14 tum bak) sitter grovmönstrade slanglösa däck med dimensionen 120/70-15 fram och 140/70-14 bak som ger ADV350 utmärkt grepp både på hårda och lösa underlag. Frambromsen har en 256 mm skiva och bak sitter en 240 mm skiva.

Det finns gott om kraft för snabb acceleration både i hektisk stadstrafik och på öppna motorvägar. 330-kubikaren med enhanced Smart Power+ (eSP+), enkel överliggande kamaxel och fyra ventiler levererar 21,5 kW och 31,5 Nm. Antispinn och nödbromsvarning ingår i standardutrustningen.

Läs mer här!